מצוננים? איך להחלים מהר ובדרכים טבעיות

מצוננים? התוספים הטבעיים שיסייעו

העונה הקרה דורשת מאיתנו תחזוק מיוחד כדי לגבור על שפעת ושאר צרות חורפיות. הנה כל תוספי התזונה, החליטות והשמנים שיחזקו את מערכת החיסון
יפה שיר-רז
פורסם ב YNET

תוספי תזונה

לפניכם תוספי תזונה שהוכחו מחקרית לטיפול ומניעה של מחלות חורף. התייעצו עם הרופא שלכם לפני שאתם נוטלים תוספים כדי למנוע השפעות גומלין עם תרופות או מחלות:

אכיניצאה

ביכולתה של תמצית הצמח לעצור את התרבותם של נגיפי שפעת. כמו כן נמצא שתמצית מהצמח הטרי (אכינפורס) מצליחה לבלום חיידקים שכיחים האחראים לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ולדלקות ריאה.

כמה לקחת: בהתאם למינון המומלץ על ידי היצרן.

אסטרגלוס

החומרים הפעילים בצמח מרפא זה מחזקים את מערכת החיסון ומשפרים את יכולת הגוף להתמודד עם שפעת. זאת ככל הנראה בזכות השפעתו על הגברת פעילותם של פגוציטים ותאי T (תאי דם לבנים הנלחמים בנגיפים).

כמה לקחת: בהתאם למינון המומלץ על ידי היצרן.

סמבוק שחור

בעל יכולת לחזק את מערכת החיסון ואת ריריות מערכת הנשימה. כמו כן נמצא שהוא מעכב את השכפול של כמה נגיפים, בהם גם N1H1 (המוכר כנגיף של שפעת החזירים), ומקצר משמעותית תסמינים כמו חום.

כמה לקחת: בהתאם למינון המומלץ על ידי היצרן.

ג'ינסנג סיבירי

** לקריאה נוספת  סירופ לימון, דבש ושמן קוקוס

שלושת סוגי הג'ינסנג החשובים (האמריקאי, הסיבירי והקוריאני) מעצימים את מערכת החיסון ומעניקים הגנה אנטי ויראלית, אך יעילותו של הג'ינסנג הסיבירי הוכחה ספציפית בהקשר לנגיפים הדומים ל-N1H1. כמו כן נמצא שמיצוי שלו מסייע להשגת עלייה דרמטית ברמותיהם בדם של תאי T ותאיNKׁ (תאי דם השייכים למערכת החיסון).

כמה לקחת: בהתאם למינון המומלץ על ידי היצרן.

אבץ

נמצא שנטילת תוסף אבץ מקטינה את הסיכון ללקות במחלות חורף, וגם אם נדבקים, היא מקצרת בכשליש את משך המחלה ומפחיתה את חומרת התסמינים.

כמה לקחת: טבלית אחת ליום המכילה 15־22 מ"ג. מומלץ להעדיף אבץ פיקולינאט, שזמינותו הביולוגית לגופנו גבוהה יותר.
שימו לב: האבץ מתחרה בספיגתו בנחושת, בסידן ובברזל. לכן לא מומלץ ליטול אבץ יותר מחודשיים ללא התייעצות עם רופא.

פרוביוטיקה

החיידקים הידידותיים האלה מונעים לא רק מחלות זיהומיות בדרכי העיכול, אלא גם מסייעים בהגנה מפני וירוסים וחיידקים ומרחיקים זיהומים בדרכי הנשימה. נמצא שטיפול פרוביוטי יומי משולב בשני סוגי פרוביוטיקה, לקטובצילוס וביפידובקטריום, עשוי להפחית תחלואה במערכת הנשימה ולצמצם את משך התסמינים.

כמה לקחת: ההמלצה משתנה בהתאם לריכוז החיידקים המופיעים בכמוסות המסחריות השונות.

חליטות צמחים ותה

בת קורנית מצויה

זהו אחד הצמחים המומלצים ביותר לטיפול בהצטננות ובבעיות של דרכי הנשימה כמו שיעול, דלקות גרון או ברונכיט. אחד המרכיבים העיקריים בו הוא תימול, חומר בעל פעילות אנטי בקטריאלית ואנטיספטית. בנוסף הוא מכיל פלבנואידים התורמים להשפעה מרגיעה על דרכי הנשימה, וספונינים הפועלים כמכייחים.

** לקריאה נוספת  מסיכות יופי טבעיות לפנים

איך משתמשים: הכינו חליטה מהצמח (2-1 גרם) בכוס מים רותחים, צננו ושתו שלוש-חמש פעמים ביום.

אורגנו ותימין

גם הם מכילים תימול, ולכן פעילותם אנטי בקטריאלית ומחטאת. בנוסף הם מסייעים בשחרור ליחה ומקילים על שיעול. התימין גם מכיל סליצלאטים, רכיבים צמחיים דמויי אספירין הפועלים כנוגדי דלקת.

איך משתמשים: הכינו חליטה מארבעה-חמישה עלים בכוס מים רותחים, צננו ושתו שלוש-ארבע פעמים ביום.

נענע ולואיזה

עלה לכם החום? שתו תה נענע או לואיזה. על פי הרפואה הסינית הם נחשבים לצמחים מקררים ומכאן שהם יעילים להורדת חום.

איך משתמשים: הכינו חליטה מארבעה-חמישה עלים בכוס מים רותחים, צננו ושתו שלוש-ארבע פעמים ביום.

תה ירוק

מכיל נוגדי חמצון ייחודיים שנקראים קטצ'ינים. אחד החשובים שבהם, EGCG, נחקר לאחרונה ביפן ונמצא ששתיית שש כוסות תה ירוק בשבוע הפחיתה ב-40% את הסיכון להידבקות בשפעת ובהצטננות.

איך משתמשים: הכינו תה משקיקי תיון מוכנים או חלטו תה מכפית אחת של תפזורת, צננו ושתו עד שלוש כוסות ביום.

שמנים ארומתיים

השמנים הארומתיים מסייעים לטיפול במחלות חורף כמו הצטננויות ושפעת ואף מביאים להקלה מיידית. בנוסף, בשימוש במבער הם מסייעים בחיטוי החדר ובמניעת ההתפשטות של נגיפים ומחוללי מחלות.

** לקריאה נוספת  תרופות סבתא עם - קוקוס

טיפול בדלקות גרון

טפטפו שלוש טיפות שמן לבנדר או קמומיל לקערה קטנה עם מים חמימים, טבלו בה מטלית קטנה והניחו כקומפרס על הגרון.

חיטוי ומניעת הידבקות

טפטפו כמה טיפות (עד 15) שמן אקליפטוס, לבנדר, הדסה או לבונה למבער והדליקו את נר החימום.

טיפול בשפעת, שיעול והצטננות

השמנים המומלצים הם שמן עץ התה, אקליפטוס, קמומיל, לבנדר ולבונה, שלהם תכונות אנטי ויראליות, אנטי בקטריאליות ואנטיספטיות:

1. טפטפו כמה טיפות מאחד השמנים למבער שמנים או על הכרית.
2. הכינו תערובת של שתי טיפות שמן אתרי על חמישה מ"ל (כפית) של שמן נשא (שקדים או שומשום) ועסו בעזרתה את אזור בית החזה והגב.

קראו עוד על:

תרופות סבתא לטיפול בכאב גרון

תרופות סבתא לשיעול

תרופות סבתא לנזלת

תרופות סבתא לחום

 

1 thought on “מצוננים? איך להחלים מהר ובדרכים טבעיות

  1. בכדי לחזק את גופנו לקראת החורף יש לסייע למערכת החיסונית המגנה על גופנו מפני מחוללי מחלות כגון חיידקים ווירוסים שונים. מערכת חיסון חזקה, שמסוגלת להגיב במהירות וביעילות למיגור הסכנה תאפשר לנו להתמודד היטב עם תחלואי החורף. בכדי לחזק את מערכת החיסון ניתן לפעול במספר דרכים:
    הקפדה על תזונה נכונה, והימנעות ממזונות המחלישים את מערכת החיסון:

    – להמעיט בצריכה של מוצרי חלב, מזון מעובד המכיל חומרים משמרים וצבעי מאכל, ממתקים וחטיפים, משקאות ממותקים, קפאין, מוצרים מקמח לבן ופחמימות פשוטות.
    – להרבות בצריכה של ירקות מבושלים, פירות טריים, מרקים, עדשים וקטניות, ירקות שורש וירקות כתומים, תבשילי דגנים מלאים (קינואה, כוסמת, אורז מלא), דייסות חמות משיבולת שועל (קוואקר).
    – רצוי להוסיף לתזונה מזונות מחממים שיסייעו להמרצת מחזור הדם, לחיזוק מע' החיסון ומע' הנשימה. לדוגמא: שום, בצל, ג'ינג'ר טרי (בחליטה, במרק), קינמון (בחליטה).
    – להרבות בשתיית מים.

    תוספי תזונה למניעה וחיזוק:

    א. מולטי ויטמין – להשלמת התזונה היומית (במידה ואינה מספקת), להוספת רכיבים חיוניים כגון ויטמינים ומינרלים שונים לחיזוק הגוף והמערכות השונות. מולטי-ויטמין יכול לעזור בעיקר למבוגרים וקשישים שאינם אוכלים טוב, במצבים של התאוששות לאחר מחלה וגם לילדים שתזונתם אינה מספקת או שאינם אוכלים טוב.
    ב. ויטמין C – לוקח חלק חשוב באינספור תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים בגוף והינו חיוני ביותר לחיזוק פעילות מערכת החיסון במבוגרים ובילדים. בעל פעילות אנטי-ויראלית ואנטי-בקטריאלית.
    ג. פרוביוטיקה – מסייעת לאיזון פלורת החיידקים הטובים במעיים ובכך גם לחיזוק מערכת החיסון ולמניעת הישנות של דלקות ומחלות חורף.

    במצבים בהם כבר התפתחה מחלת חורף ואנו רוצים לטפל בסימפטומים הנלווים כגון: שיעול, צינון, גודש באף, ליחה, כאבי גרון וכו' ניתן להיעזר בצמחי מרפא (בהתאמה לפי הצורך), כגון:

    א. אכיניציאה – מסייעת בעיקר במצבים של מחלות ויראליות בדרכי הנשימה. מגבירה את עמידות הגוף בפני מחלות ומקצרת את משך המחלה.
    ב. אסטרגלוס – משפר את תפקוד מערכת החיסון, מגביר את יכולת הגוף להשמיד מזהמים, מחזק ומשקם.
    ג. טיפות פרופוליס – מסייע לטיפול בכאבי גרון ובזיהומים בגרון, אנטי-בקטריאלי ואנטי-ויראלי.
    ד. סירופ אלפנקרפט – תערובת תמציות צמחים, שמנים אתריים ודבש לטיפול במערכת הנשימה העליונה במצבים של התקררות, כאב גרון, שיעול, צינון, ליחה, סינוסיטיס ועוד.
    ה. סמבוק שחור – ממריץ את פעילות מערכת החיסון, אנטי-ויראלי, מכייח (מפחית ליחה) ונוגד אלרגיה. מתאים במצבי סינוסיטיס, נזלת כרונית.

תגובות